GS1 Digital Link är den senaste webbstandarden från GS1 som hjälper dagligvarubranschen länka ihop konsumenter med användbar produktinformation online.

Phil Archer, GS1 Global Office

Över 40 företag samlades i november på GS1 Sweden:s temafrukost om hur du kan optimera den fysiska shoppingupplevelsen med hjälp av GS1 Digital Link. Inspiratörer denna morgon var Phil Archer från GS1:s globala huvudkontor och Sebastian Tarkowski som är Innovation Catalyst hos GROW.

Med GS1 Digital Link får konsumenten mer information om produkten genom att scanna QR-koden på förpackningen

Information på förpackningar eller menyer ger bara en begränsad mängd data om produkten till konsumenten eller restaurangbesökaren som ofta vill veta mer inför köpbeslutet.

Du som leverantör eller återförsäljare (retailer, grossist etc.) kan nu enkelt aktivera dina QR-koder för webben och på så vis ge dina konsumenter en direktlänk till relevant information om produkten.

Det enda konsumenten behöver göra är att scanna QR-koden på förpackningen med sin smartphone.

Nya webbstandarden ger dig möjlighet att fästa din produkts GTIN (GS1-artikelnummer) i en URL och på så vis samla all möjlig data om produkten på ett ställe.

Det praktiska är att samma QR-kod används för att sedan scanna varan i utgångskassan. Du behöver med andra ord bara märka förpackningen med en enda QR-kod istället för QR-kod och traditionell streckkod.

  • Produkt- och näringsinformation
  • Produktbilder
  • Databaser (till exempel FASS och Livsmedelsverket)
  • Instruktioner, användarmanualer, recept etc.
  • Video (t.ex. tutorials eller reklam)
  • Garantiregistrering
  • Rabatterbjudanden
  • Spårbarhetsdata
  • Kundomdömen online

och mycket mer …

Kontakta vårt kundteam så får du hjälp att komma igång.

Sorterad under: Dagligvarubranschen