Digital Link är den senaste webbstandarden från GS1 som hjälper dagligvarubranschen länka ihop konsumenter med användbar produktinformation online.

Den 27 november håller vi en temafrukost om hur du kan optimera den fysiska shoppingupplevelsen med hjälp av Digital Link.

arrow_forwardGå direkt till anmälan

Med Digital Link får konsumenten mer information om produkten genom att scanna QR-koden på förpackningen

Information på förpackningar eller menyer ger bara en begränsad mängd data om produkten till konsumenten eller restaurangbesökaren som ofta vill veta mer inför köpbeslutet.

Du som leverantör eller återförsäljare (retailer, grossist etc.) kan nu enkelt aktivera dina QR-koder för webben och på så vis ge dina konsumenter en direktlänk till relevant information om produkten.

Det enda konsumenten behöver göra är att scanna QR-koden på förpackningen med sin smartphone.

Det här är Digital Link

Nya webbstandarden Digital Link ger dig möjlighet att fästa din produkts GTIN (GS1-artikelnummer) i en URL och på så vis samla all möjlig data om produkten på ett ställe.

Det praktiska är att samma QR-kod används för att sedan scanna varan i utgångskassan. Du behöver med andra ord bara märka förpackningen med en enda QR-kod istället för QR-kod och traditionell streckkod.

Exempel på produktdata att länka till med Digital Link

  • Produkt- och näringsinformation
  • Produktbilder
  • Databaser (till exempel FASS och Livsmedelsverket)
  • Instruktioner, användarmanualer, recept etc.
  • Video (t.ex. tutorials eller reklam)
  • Garantiregistrering
  • Rabatterbjudanden
  • Spårbarhetsdata
  • Kundomdömen online

och mycket mer …

Talare:

Phil Archer
Phil Archer, Director, Omni-Channel Retail, GS1 HQ Bryssel

Phil Archer har lång erfarenhet inom det digitala området, bland annat från W3C, som är standardorganisationen för World Wide Web. Phil jobbar idag på GS1:s globala huvudkontor och inriktar sig på att ge en fördjupad kunskap om webben till dagligvarubranschen och detaljhandeln. Hos GS1 arbetar han just nu med mobilanpassade produktbilder Mobile Ready Hero Images och inbäddning av GS1-identifierare Digital Link. Phil brinner för att skapa fördelar för varumärkesägare, återförsäljare och konsumenter genom att göra produktdata mer tillgängligt.


Sebastian Tarkowski
Sebastian Tarkowski, Innovation Catalyst hos GROW

Sebastian Tarkowski är ingenjören som blev marknadsförare och som nu kombinerar både teknik och konsumentförståelse för att innovera, helst i riktning mot en bättre värld. Han har ett mikrochip inopererat i handen för att vara framtidssäkrad samtidigt som han utgår ifrån att smartphones snart kommer vara historiskt skräp.

Anmälan till temafrukost den 27:e november

Hur fungerar webbstandarden Digital Link? Vilka möjligheter skapar den för dagligvarubranschen, detaljhandeln och konsumenterna? Vad innebär det för mig som varumärkesägare/leverantör eller återförsäljare? Det och mycket mer kommer våra talare ge svar på.

Målgrupp:

Du som arbetar inom dagligvaruhandeln, detaljhandeln, apotek eller foodservice.

Pris:

Seminariet är gratis, men vi tillämpar en noshow-avgift på 200 kronor/deltagare. Begränsat antal platser, max 3 st. per företag.

Tid:

27 november kl. 08:15-10:00. (Frukost från 08:15 och programmet börjar 08:30.)

Plats:

GS1 Sweden/Validoo, Västra Järnvägsgatan 15, Stockholm, 12 vån (T-bana: T-Centralen)

arrow_forwardAnmäl dig

Sorterad under: Dagligvarubranschen