Support: Välja inmatningssystem

För att skicka artikelinformation via Validoo till dina köpare behöver du ett inmatningssystem för att fylla i data om dina produkter.

Det finns ett antal system som är verifierade enligt aktuell GS1-standard. De finns listade här nedan. Där kan du även läsa hur respektive systemleverantör beskriver sitt system och sitt erbjudande till dig.

Välja typ av system

Det finns olika typer av inmatningssystem för den digitala informationen. Välj det system som passar ditt företags behov bäst. Kontrollera också att det system du väljer är anpassat eller har stöd för ditt sortiment.

Fristående webbaserat system

Om du har få produkter och om din information inte behöver lagras i ditt affärssystem, är ett fristående webbaserat system oftast mest kostnadseffektivt. Det finns flera fristående webbaserade system som är verifierade och uppdaterade enligt aktuell GS1-standard.

Integrerat system

Om du har ett större sortiment, med 50 produkter eller fler, bör du överväga ett integrerat system.

Detsamma gäller om du har information som kan hämtas ur ditt affärssystem. Fördelen med integrerade system är att du minskar dubbelarbete i och med att du slipper manuell registrering av information som redan finns i ett system hos dig. Men var beredd på att all nödvändig information inte alltid finns tillgänglig i andra system så den information du redan har kan behöva kompletteras för att din artikel ska kunna fyllas i enligt aktuell GS1-standard.

Olika alternativ i val av integrerat system

En del av ditt affärssystem

Ditt affärssystem kan ha en inbyggd funktion för att fylla i information enligt GS1-standard. Till vissa affärssystem finns både interna och externa skräddasydda moduler. Fråga din affärssystemleverantör om tips. Ett alternativ inom integrerade system kan vara så kallade PIM-lösningar/PIM-system (Product Information Management).

Ett komplement till ditt affärssystem

Om ditt affärssystem saknar en inbyggd funktion för att fylla i information enligt GS1-standard kan du utveckla ett eget system med någon av våra anslutningar. När ditt system är färdigutvecklat och testat behöver det verifieras av GS1 Sweden för att säkerställa att det följer GS1-standard.

Verifieringen handlar i korthet om att ditt system ska kunna:

  • Använda termer enligt GS1-standard för artikelinformation.
  • Skapa och hantera artikelhierarkier.
  • Kunna uppdatera dina artikelhierarkier.

Det är möjligt att byta system för registrering av produktinformation om du inte är nöjd med funktionalitet, användargränssnitt, servicegrad eller pris.

Verifierade systemleverantörer:

Argus VCD är alltid uppdaterat enligt senaste standard. Systemet används idag av många leverantörer till bland annat dagligvaruhandeln, apotek och Systembolaget.

Argus VCD är ett användarvänligt och logiskt, lättanvänt gränssnitt på både engelska och svenska.

Programmet validerar artikelinformationen innan den skickas för att minimera risken för fel. Det finns även importfunktioner som Excel samt XML.

Argus VCD är en ekonomisk lösning, fast månadskostnad och fri support utan årsavgift eller rörliga kostnader.

Informationsbehov förändras över tid, ibland snabbt. BrightPoint är byggt för att hantera förändring och hjälper er att möta nya krav på er information. Oavsett om du behöver uppdatera din produktinformation enligt aktuell standard eller hitta ett integrerat arbetsflöde med ditt affärssystem har vi robusta verktyg för att du ska kunna leverera högsta kvalité på din information.
BrightPoint är en molnlösning som kan hantera flera informationsstandarder och branscher/sortiment.

  • Restaurangutrustning, Non-food, Dagligvaruhandeln, Apotek, Systembolaget m.fl.
  • Branschmallar för artikelinformation
  • Stöd för alla länder och mottagare
  • Funktioner för prislistor och offerter
  • Publicera produktblad med egen design
  • Integrera med era interna system

BrigthPoint har utvecklats av Pinestone som har lång erfarenhet inom GS1 och masterdata. Vi hjälper er att lyckas med er artikelinformation.

I DABAS kan du hantera och publicera din artikelinformation på ett enda ställe och nå ut till hela branschen och dina kunder. Med enkla och användarvänliga funktioner hanterar du artiklar, produktbilder, kvalitetssäkrar och skickar varucertifikat. DABAS är en webbaserad molntjänst med möjlighet att integrera mot affärssystem på marknaden. Med 25-års erfarenhet erbjuder DABAS kvalitet, kostnadseffektivitet och transparens.

EDI Solutions artikelinformationstjänst har användarvänlighet och prisvärdhet som ledord. Systemet är webbaserat med möjlighet till integration i ert befintliga affärssystem.

  • Stödjer krav från Dagligvaruhandeln, Apotek samt Systembolaget.
  • Fast månadsavgift med fritt antal användare.
  • Fri utbildnings samt support.
  • Stödjer alltid GS1:s senaste version.
  • Validering av dataimport av befintlig artikelinformation.
  • Export av artikelinformation.
  • Stödjer svenska och engelska.

Exder är molntjänsten för dig som enkelt vill skapa och skicka artikelinformation (AI) till dina kunder. Exder är störst inom dagligvaruhandeln och har stöd för Systembolaget.

  • Direktkontroll mot Validoos regelverk.
  • Kostnadsfri support och utbildning via telefon.
  • Artikelimport
  • AI-export (t ex till PDF).
  • Automatiska systemuppdateringar.
  • Stödjer svenska, engelska, norska och danska.

Fler funktioner

  • Integrera ditt affärssystem.
  • Exder EDI ta emot order, skicka ordersvar, leveransavisering och fakturor.
  • Gemensamt artikelregister för AI och EDI.

fmcg solutions har mångårig erfarenhet av att skicka artikeldata till Norden och erbjuder en unik direktkoppling med inRiver PIM.

  • Artikeldata till GDSN via GS1 Sverige (Validoo), GS1 Danmark (GS1Trade Sync), GS1 Finland (Synkka), GS1 Holland (Data Source), GS1 Tyskland (Atrify), Tradesolution Norge (EPD) and Dabas Sverige
  • Snabb import av artiklar, enkelt att komma i gång
  • Enkla rutiner för import och export
  • Full integration till inRiver PIM
  • Möjlighet att sprida information i flera kanaler – webb/tryck/etikett etc

Foptec Recipe Explorer är en av marknadens ledande IT-lösningar för livsmedelsproducerande företag. Programmet erbjuder fullständig hantering av ingredienser, recept, ingrediensförteckningar, näringsdeklarationer, produktblad, produktionsplanering, priskalkyler, dokumenthantering samt validering av artikelinformation mot GS1 via Validoo.

Prevas GCM är ett användarvänligt system för att skicka artikelinformation till svenska, danska och finska mottagare (inkl. Systembolaget).

  • Skicka artikelinformation direkt till Validoo, GS1 Trade Sync och Synkka.
  • Artikelinformationen valideras mot GS1:s standard när den sparas och skickas för att minimera risken för fel.
  • Svenskt och engelskt användargränssnitt.
  • Fast månadskostnad och fri support.
  • Stödjer alltid GS1:s senaste version.
  • Import via xml samt export till pdf, xml och Excel.
  • Integration med affärssystem t ex SAP, PIM system mm.

Med Validoo DataEntry kan du fylla i, ändra och skicka din artikelinformation direkt i Validoo.

Validoo DataEntry har

  • Hundratals interaktiva hjälptexter och bilder som gör din inmatning enklare, snabbare och mer rätt från början.
  • Möjlighet att genom anpassade gränssnitt fylla i och skicka artikelinformation till svenska, danska och finska mottagare.
  • Ögonblicklig validering av din artikelinformation utan mellanled.
  • Den senaste versionen av GS1:s standard för artikelinformation som täcker in samtliga produkttyper.
  • Stödjer svenska och engelska.

WH Group har sedan tidigt 2000-tal utvecklat en system- och tjänstelösning för vin- och spritleverantörer i Norden, baserad på affärssystemet Visma Business.

Vår ambition är att ständigt ligga i framkant och erbjuda våra kunder den mest användarvänliga och kostnadseffektiva branschlösningen på marknaden. Därför är det självklart att du som kund, direkt i affärssystemet, kan hantera artikelinformation enligt GS1:s standard för alkoholhaltiga drycker och via Validoo kan skicka produktinformation till Systembolaget och andra köpare som följer den standarden.

Byta system

Det går utmärkt att byta från det system du använder idag till ett annat system. Kontakta den verifierade systemleverantör som finns listad på sidan välja system.

Tänk på det här:

  • Artikelinformation som du publicerat från ditt nuvarande system finns redan i Validoo.
  • Tänk på att se till att du har publicerat allt i ditt nuvarande system så att du inte har öppna utkast som du jobbar med lokalt.
  • Se till att du rensar bort eventuell inaktuell artikelinformation (exempelvis produkter som har utgått) genom att markera att de har utgått, och publicera om dem.
  • Kontakta GS1 Sweden’s kundtjänst på kundservice@gs1.se och meddela vilket system du vill byta till så hjälper de dig med att registrera rätt system i Validoos datapool.