Vanliga frågor Var hittar jag mitt GLN? Vad är ett GLN? Hur får jag ett GLN? Hur mäter jag en artikels höjd, bredd och djup? Vilken typ av streckkod ska jag ha? Vad är ett GTIN? Hur skapar jag min streckkod? Hur skapar jag GTIN? Behöver jag ha flera GLN? Skaffa abonnemang Kategorier Kom igång Ny på GS1 Hur skaffar jag ett Företagsprefix och nummerserie? Vad är ett GLN? Hur får jag ett GLN? Vad är GRP – GS1 Registry Platform? Vad är ett GTIN? Hur skapar jag GTIN? Behöver jag ha flera GLN? Skaffa abonnemang Var hittar jag mitt GLN? Vad är ett företagsprefix? Ny på Validoo Vad är Validoo? Vad är kopplingen mellan GS1 och Validoo? Kom igång med Validoo Kan jag utveckla ett system för att ta emot, skicka eller dela produktinformation? GDSN Kan jag skicka samma information inom GDSN till alla mottagare i världen? Hur registrerar jag information i en GDSN-datapool? Hur vet jag om det går att skicka information via GDSN till min mottagare? Artikelinformation Mått Vilka gränsvärden för maximal pallhöjd och maxvikt för artiklar gäller för de mottagarspecifika reglerna? Hur mäter jag en artikels höjd, bredd och djup? När ska jag fylla i staplingshöjden? Artikelinformation När behöver jag byta GTIN? Vad är GTIN-regler? Handledning artikelinformation När behöver jag viktvarunummer? Hur kan jag få info om kommande specifikationer? Validoo Operations Manual Vad är en term? Varför måste jag kontakta min mottagare? Hur skapar jag mina viktvarunummer? Hur gör jag om jag bara vill ha enstaka GTIN? Artikelidentitet När måste jag byta en artikels GTIN och när kan jag behålla GTIN? Hur beräknar jag jämförpris? Vad är målmarknadsområde? Hur fyller jag i artikelkategori och produktnamn för fisk? Hur många siffror ska ett GTIN (GS1-artikelnummer) innehålla? När ska jag fylla i tullstatistiskt nummer/harmoniseringskod? Artikelns mått har förändrats. Måste jag byta GTIN? Vilka GTIN kan användas i artikelinformationen? Artikelnivå Hur vet jag om en artikel befinner sig på bas-, mellan- eller toppnivå? Vad är artikelhierarkier och artikelnivåer? Hur bygger jag upp en artikelhierarki för en expopall? Hur bygger jag upp en artikelhierarki för lösviktsvaror? Förpackning Vad ska fyllas i vid användning Svenska Retursystems pallar? Hur fyller jag i förpackningsmaterial? Artikelinformationshuvud Hur fyller jag i termen Senaste ändringstidpunkt? Vilka GLN kan användas i artikelinformationen? När ska jag fylla i om en artikel är ny, ändrad eller korrigerad? Förvaring och hantering Vad är staplingsbarhet? Hur fyller jag i pallmönster för en expopall? Artikelstatus Vad skiljer de olika termerna för datum och tidpunkter åt? Vad är artikelstatus? Hur fyller jag i artikelinformationen för säsongsvaror? Livsmedelsinformation Hur anger jag ingredienser för sammansatta artiklar? Hur anger jag koffeinhalten i en artikel som innehåller tillsatt koffein? Min produkt innehåller havre och i förpackningens ingrediensförteckning står det ”havre”. Hur ska jag ange allergener i Livsmedelsinformationen? Min yoghurtprodukt innehåller laktos, hur anger jag det i Livsmedelsinformationen? Min produkt saknar ingrediensförteckning, måste jag ändå ange allergener i Livsmedelsinformationen? Hur anger jag näringsdeklaration för sammansatta artiklar? Hur anger jag allergener i Livsmedelsinformationen? Övrigt Hur fyller jag i artikelinformation för artiklar med varierande vikt? Hur fyller jag i artikelinformation för böcker eller ljudböcker? Hur fyller jag i artikelinformation för bake off-bröd som ska gräddas i butik? Produktklass Vad är produktklass? Förpackningshierarki Hur bygger jag upp en artikelhierarki för en bryggeripall? Streckkod och 2D-kod (databärare) Typ av streckkod Vad är skillnaden mellan UPC och EAN? När får jag min streckkod? Vilken typ av streckkod ska jag ha? Hur skapar jag min streckkod? 2D-koder Vad är GS1 Digital Link? Hur kommer flera streckkoder på förpackningen att påverka skanningen i utgångskassan? Hur mycket utrymme krävs på förpackningen för en 2D-kod? Vad är skillnaden på Future of On-Pack Coding-programmet och det globala 2D-programmet? Vilken ytterligare information kommer att finnas tillgänglig? Vad är skillnaden mellan 2D-koderna Data Matrix, GS1 DataMatrix och QR-kod? Varför ska jag byta från EAN-kod till 2D-kod? Behöver jag ha två streckkoder på min produkt under en period? Hur länge i så fall? Kommer den traditionella streckkoden att försvinna? Vad innebär måldatumet 2027 för 2D-koder? Vilken 2D-kod ska jag använda? Produktpass När blir det lag på produktpass? Vad gäller för förpackningar för livsmedel? Kommer produktpasset (QR-koden) behöva sitta på produkten eller på förpackningen? När kan det komma produktpass för övriga produkter, tex målarfärg och bivax, kem, rengöringsmedel och övriga kemikalier? Kommer lagen gälla alla produkter? Gäller de unika identiteterna produktkategorier eller enskilda exemplar av produkten? Hur kan olika aktörer komma åt produktpasset senare i ledet när förpackningen inte längre finns tillgänglig? 2D-koden sitter väl bara på förpackningen? Vad är produktpass? Hur kommer det fungera med GDPR och säkrad personlig integritet om man ska föra logg över tidigare ägare för att säkra att produkten inte är stulen? Finns det projekt som utvecklar produktpass för textilbranschen just nu? Kommer lagen gälla bara i EU eller även utanför EU, alltså för produkter som är producerade utanför EU? Innehåller produktpassen några regler/standarder kring egenskapsdefinitioner? Tex hur ska egenskaper entydigt kunna identifieras/kommuniceras utan att det försvårar automatiseringen? Hur kommer det fungera med GDPR och säkrad personlig integritet om man ska föra logg över tidigare ägare för att säkra att produkten inte är stulen? När kommer SIS vara klara med standardiseringen kring cirkulär ekonomi? MyGS1 Logga in Måste jag verkligen ha ett Microsoft-konto? Jag får ett felmeddelande om att min e-post är upptagen, vad gör jag då? När jag ska logga in i MyGS1 eller Validoo ser det inte ut som vanligt, vad har hänt? Jag får felmeddelande när jag ska aktivera min inbjudan Hämtar ni min profilbild? Jag kan inte logga in till MyGS1 eller Directory längre, varför? Hur loggar jag in? Jag har redan en inloggning till Validoo, hur gör jag då? Jag kan inte skapa ett Microsoft-konto med min e-postadress, varför? Hur gör jag för att skapa ett Microsoft-konto med min e-postadress? Jag saknar mail med aktiveringslänk från Microsoft Varför behöver jag ett Microsoft-konto för att logga in i era tjänster? Jag har glömt mitt lösenord, kan ni hjälpa mig att få ett nytt? Jag har blivit inaktiverad och kommer inte åt mina tjänster längre, hur gör jag? Mina platser Vad är en fysisk plats? Vad innebär det att mina GLN laddas upp i GS1 Registry Platform (GRP)? Vad är en juridisk person? Tjänstebeskrivning Directory Kan jag ändra GLN-typ på ett GLN? Avgifter Directory Vad är en digital plats? Vad är Mina platser? Vad är en avdelning? Vad är skillnaden mellan Mina platser och Directory? Vad är Directory? Vad är GLN-typ och vilken ska jag välja? Jag har redan en lista med GLN, kan jag registrera dem i Mina platser? Vad är en mobil plats? Mina produkter Vilket GTIN kan jag använda på min produkt? Jag har redan mina artiklar i Validoo, behöver jag göra något för att få in dem i GRP? Hur använder jag Mina produkter? Kan jag registrera flera produkter på samma gång? Beräkna kontrollsiffra Beräkna kontrollsiffra Vad är en kontrollsiffra? Beräkna kontrollsiffra för viktvarunummer (GTIN) som ska anges i Validoo Validoo Kvalitetssäkring artikelinformation och streckkod Vad händer efter att kvalitetssäkringen är klar? Kom igång med att kvalitetssäkra artikelinformation och streckkoder Hur ska jag packa och märka fysiska varuprover? Vad ska jag kvalitetssäkra: konsumentförpackning, kartong, pall etc? Vilken typ av kvalitetssäkring ska jag välja? Hur beställer jag en kvalitetssäkring av artikelinformation och streckkoder? När måste min produktinformation vara kvalitetssäkrad och hur lång tid tar det? Vad gäller för kvalitetssäkring Express? Vad kostar kvalitetssäkring artikelinformation? Vad händer om jag inte får ett godkänt resultat i kvalitetssäkringen? Hur kvalitetssäkras allt jag har fyllt i? Kvalitetssäkring bild Kom igång med att kvalitetssäkra produktbilder Vad innebär det att Validoo har äganderätten och samtliga immateriella rättigheter till bilder som Validoo har fotograferat? Vad är planogram? Hur går jag tillväga för att publicera mina bilder i Validoo? Vilka kvalitetssäkringsregler gäller för produktbilder i Validoo? Min bild saknar urklippsbana och har synliga datummärkningar som behöver tas bort. Kan ni hjälpa till med detta? Vad är en marknadsbild? Vad kostar kvalitetssäkring bild? Ledtider kvalitetssäkring Vad är kvalitetssäkring PLUS Kan köpare hämta bilder i Validoo? Kvalitetssäkringsregler Systembolagets riktlinjer för alkoholhaltiga drycker Kvalitetssäkringsregler för produktbilder Kvalitetssäkringsregler för artikelinformation och streckkoder Produktfotografering Ingår fotografering från alla vinklar (front, perspektiv, sida och topp) i kostnaden för fotogafering? Riktlinjer Mobile Ready Hero Images Fotomanual produktbilder för norsk dagligvarumarknad Fotomanual produktbilder för dagligvaruhandel Hur fungerar CGI? Ledtider produktfotografering Hur fotograferas olika produkt- och förpackningstyper för Foodservice? Ska jag skicka in produktionsprov eller prototyp för fotografering? Hur väljer jag varuprov för produktfotografering? Fotomanual produktbilder för Foodservice Omfotografering av marknadsbilder Vad kostar produktfotografering? Hur lägger jag order för fotografering eller laddar upp bilder för kvalitetssäkring? Validoo Supplier Hur testar jag informationen? Hur ber jag mina mottagare att skapa prenumerationer? Vad är en prenumeration? Hur gör jag för att få mina valideringsrapporter från Validoo via e-post? Hur ändrar jag det GLN som vi använder oss av för att identifiera mitt företag i Validoo? Hur skickar jag information till mina mottagare? Villkor för GDSN (Global Data Synchronisation Network) Hur gör jag för att ange min artikelinformation som privat till en mottagare? Hur tolkar jag felmeddelanden i min valideringsrapport? Tjänstebeskrivning Validoo Supplier Avtal Validoo Supplier Kan jag ha fler än ett GLN kopplat till mitt företag i Validoo? Jag fick meddelande om att köparen som jag skickar till inte prenumererar på min artikelinformation. Vad gör jag? Kan jag skicka artikelinformation från flera system? Hur skapa information enligt GS1-standarder? Avgifter Validoo Supplier Behöver jag skicka artikelinformation på nytt till Validoo om det är över ett år sedan jag skickade in den? Jag har redan ett avtal med en annan bildtjänstleverantör. Kan jag ändå teckna avtal med Validoo Supplier? Inmatningssystem Hur byter jag system för att fylla i artikelinformation? Vad innebär säkra kommunikationsprotokoll? Välj inmatningssystem Validoo DataEntry Hur fyller jag i artikelinformation? Avgifter Validoo DataEntry Avtal för Validoo DataEntry Tjänstebeskrivning Validoo DataEntry Validoo Receiver Tjänstebeskrivning Validoo Receiver Avgifter Validoo Receiver Validoo Buyer Tjänstebeskrivning Validoo Buyer Avgifter Validoo Buyer Avtalsvillkor Validoo Buyer Vad är Validoo Ny leverantör – kom igång och dela digital produktinformation Ny mottagare – kom igång och ta emot produktinformation Abonnemang och faktura Uppsägning och överlåtelser Hur säger jag upp mitt avtal? Hur överlåter jag mitt företagsprefix till ett annat företag/organisation? Fakturafrågor GS1 Sweden Hur ändrar jag kontaktperson på fakturan? Varför har jag fått en faktura när jag inte har streckkoder på mina produkter? Varför höjer vi priserna? När träder prishöjningen i kraft? Varför är min avgift högre? Varför höjer vi priserna på abonnemangen? Vad kostar det? Varför höjer vi priserna på bildproduktion? Varför har jag fått en faktura på abonnemangsavgift för GS1 Företagsprefix/Nummerserie? Hur kan jag få min faktura elektroniskt? Hur blir jag fakturerad? Hur byter jag mina företagsuppgifter? Hur ändrar jag fakturaadress? Fakturafrågor Validoo Varför har jag fått en faktura för kvalitetssäkring? Varför har jag fått en faktura på abonnemangsavgift för Valdioo Supplier? Varför har jag fått en faktura på årsavgift för Validoo DataEntry? Varför har jag fått en faktura på publiceringssavgift för GTIN med produktbilder? Kan jag överlåta mitt avtal med Validoo? Varför har jag fått en faktura på abonemangsavgift för Valdioo Buyer? Jag har inte så många bilder som jag har blivit fakturerad för? Kan jag få min faktura elektroniskt? Varför har jag fått en faktura på abonnemangsavgift för Valdioo Receiver? Varför har min avgift för Validoo höjts? Jag har betalat för mina bilder, varför blir jag fakturerad igen? Branschspecifika frågor Hälso- och sjukvård Vad gäller specifikt för stand alone-mjukvara och UDI? Ska avläsningsbara koder finnas med i märkningen eller räcker det med numren och länk (URL) till där förklaring av koden finns. Är Peppol-standarden en lösning för vården? Rekommenderar ni att inkludera hanteringskrav så som t.ex. temperatur i datamatrix-koden för att underlätta korrekt hantering av produkten under transport och förvaring? Hur skapar jag UDI? (Medicinteknik) Är ”maskin till maskin”-överföring relevant även för en tillverkare som bara har 20–30 produkter? Det är ju inga stora mängder data som ska överföras till Eudamed. Vilka skillnader finns för UDI/märkning för stand alone-mjukvara till skillnad mot fysiska produkter? Varför går det inte att använda EUDAMED som den databas där sjukvården hämtar sin artikelinformation för användning för beställningar, patientjournaler mm. Bygg Om jag har GTIN på mina produkter som säljs på den svenska marknaden, kan jag då använda samma GTIN om jag vill sälja produkterna utomlands? Vi levererar El- och/eller VVS-produkter som har RSK- eller E-nummer. Måste vi ändå ha GTIN på produkterna? Hur förhåller sig GTIN till till exempel BEAst meddelandestandarder – är det ett motsatsförhållande? Behöver vi bara sätta GTIN på basartikeln eller måste vi även sätta olika GTIN på varje förpackningsstorlek av artikeln? Hur vet jag när jag behöver jag byta GTIN på en produkt? Hur implementerar man märkning på t.ex. markavloppsrör, där det förmodligen inte är möjligt eftersom röret legat i marken väldigt många år. T.ex. när det gäller återvinning. Vad gäller för bedömnings- och certifieringsföretagen? Vi kommer inte att hinna ha GTIN på våra produkter till 1 juli 2022. Vem ska vi prata med om detta? Om jag som byggherre kräver GTIN på inbyggda produkter av våra entreprenörer, finns det någon produktdatabas i Sverige där vi kan hämta miljö- och produktdata? Vilka standarder baseras digitala produktpass på, både sett till struktur och språk? Har de någon koppling till ISO 23387 och ISO 12006-3 sett till datamallar och dataordböcker/datalexikon? Vad skiljer ett digitalt produktpass från ett datablad enligt ISO 23387? Ska det digitala produktpasset ses som ett dataset av databladet? Varför är Fastighetsägarna och Byggherrarna inte med som kravställare? Betyder detta att ni kräver att all produktinformation ska vara kopplad till ett GTIN redan från 1 juli 2022? Varför är det så bråttom? Hur ser ni på den befintliga bebyggelsen och standarder för spårbarhet av material? Hur säkrar man att resolverns länkar är levande när det gäller digitala produktpass? Med digitala produktpass kan man skanna en QR-kod och länkas till en webbportal med fler länkar där varje länk visar ett dataset som ägs av olika aktörer i värdekedjan. Kan all data från flera datasets aggregeras till ett datablad? Kan vi inte använda våra egna artikelnummer eller tillverkarens artikelnummer längre? Vad händer om jag av någon anledning inte har GTIN som artikelnummer på mina produkter, blir jag diskvalificerad och utestängd från marknaden då? Vad kostar det att skaffa GTIN? Vårt företag är inte så stort och vi har inte utrymme för stora ökade kostnader? Vi är ju ett litet företag med små resurser och inga fina datasystem, så vad är det minsta möjliga vi behöver göra för att uppfylla detta krav? Vi tillverkar produkter som är projektunika, konfektionerade fönster, dörrar och även andra snickerier. Måste det finnas GTIN på dessa också och gör vi då? Varför ska jag ha GTIN på mina produkter? Måste vi införa data templates kopplat till GTIN för våra produkter innan 1 juli 2022? Skönhet Hur hanteras artikeldatan vid flera distributörer på samma GTIN. Kopplas den till GLN så flera leverantörer kan skicka in artikeldata för samma GTIN? Om vi som leverantör vill använda olika order-GLN behöver vi då ett avtal per order-GLN? Artikelns mått har förändrats. Måste jag byta GTIN? Vad är en Artikelhierarki? Hur mäter jag en artikels höjd, bredd och djup? När måste jag byta en artikels GTIN och när kan jag behålla GTIN? Vad är GTIN-regler? Vad är en term? Finns det ett regelverk för vilket mått, tex hur mäts bredden på en produkt? Var hittar jag handledningen artikelinformation? El Hur märker jag min elmätare? ESAP - Affärsprocesser för elektronisk handel ESAP Måste några andra dokument utöver fakturan arkiveras? Hur hanterar jag avrops- respektive orderbekräftelse med ändring? Hur gör jag för att kreditera skadat gods? Hur använder jag prislista i ESAP 20? Måste den arkiverade fakturan vara på svenska? Finns det något krav på att använda elektronisk signatur vid arkivering av faktura? Vad är samordnad distribution och hur fungerar det i ESAP 6? Hur fyller jag i information om jämförpris i sortiment- och prislistan i ESAP 6? Hur hanteras orderprioritering vid beställning av läkemedel i ESAP6? Måste jag arkivera den mottagna datafilen som innehåller den elektroniska fakturan? Får ett svenskt företag arkivera elektroniska fakturor utomlands när bokföringen sköts utomlands? Är det tillåtet att bevara elektroniska fakturor i krypterad form under arkiveringstiden? Vad menas med originalfaktura för en e-faktura? Jag fakturerar i euro men har svenska kronor som bokföringsvaluta. Hur redovisar jag moms och uppgift om valutor i fakturan? Hur gör jag för att kreditera en osåld vara som har returnerats? ESAP 6: Hur ser det kompletta informationsflödet ut för avrop till faktura när det ingår flera bekräftelser för samma avrop? Hur länge behöver elektroniska fakturor arkiveras? ESAP 20.1 Leveransflödet: Hur ser det kompletta informations- och godsflödet ut då de flesta av de elektroniska affärsdokumenten används? I vilken form ska elektroniska fakturor bevaras? Hur gör jag för att kreditera ett felaktigt fakturerat pris? När ska en artikel anges som tjänst i sortiment- och prislistan i ESAP 6? Vilka pristyper används i ESAP 20? Blanketter och Avtal Blanketter Uppsägning Validoo Beställning GS1 Företagsprefix Uppsägning GS1 Företagsprefix Avtal Avtalsvillkor GS1 Företagsprefix Avtalsvillkor Directory Avtalsvillkor BarcodeCheck Personuppgiftsbiträdesavtal Directory Överlåtelse GS1 Företagsprefix Våra tjänster ProductSearch Varför kan jag inte exportera produktinformationen i ProductSearch? Vem använder ProductSearch? Min produkt syns inte i ProductSearch, hur gör jag? Min artikelinformation syns inte i ProductSearch, hur gör jag? Vilken typ av bild visas i ProductSearch? Kostar det något att publicera produktinformation i ProductSearch? Varför kan jag inte skriva ut eller spara sidorna i ProductSearch? Jag vill inte visa min artikelinformation i ProductSearch, hur gör jag? Min bild syns inte i ProductSearch, hur gör jag? Hur ger jag tips på förbättringar på ProductSearch? Kostar det något att söka i ProductSearch? Min produkt har ingen bild i ProductSearch, varför? Vilken artikelinformation syns i ProductSearch? Vad gäller för produkter som kommer från andra datapooler? Varför kan jag inte spara bilder i ProductSearch? Är det min senast publicerade artikelinformation och bild som syns i ProductSearch? Vad styr att artikelinformation och produktbilder blir tillgängliga i Validoo och GS1 Sweden ProductSearch? Vad gäller för egna märkesvaror (EMV)? BarcodeCheck Vad är BarcodeCheck? Ledtider BarcodeCheck Avgifter BarcodeCheck Kurser Kom igång-kurser Crash Course i Validoo Lär dig lyckas med GS1-standarder Crash Course i DataEntry Företagsanpassat Boka en GS1-expert Företagsanpassad kurs