Foodtruster är en objektiv ratingsajt för Sveriges alla dagligvaror och en av Validoos 65 mottagarkunder. Med hjälp av bilder och produktinformation från Validoo kan du som konsument söka bland kundomdömen som hjälper dig ta viktiga köpbeslut.

Funderar du på vilken sill du ska välja till midsommar och vilka av sommarens nya glassmaker som fick högst betyg? Sedan årsskiftet har svenska konsumenter fått möjlighet att tycka till om över 50 000 dagligvaror via jämförelsesajten Foodtruster som tack vare Validoo har ett direktflöde av bilder och produktinformation.

Sanna Danell
Sanna Danell, Foodtruster (Fotograf: Jan Gleisner)

– Validoo har möjliggjort att vi kan ha ett realtidsflöde av bilder och produktinformation som går direkt ut till konsument. Som kund till Validoo har vi tillgång till korrekt data och bilder samlat på ett och samma ställe. I och med att flödet är automatiserat, säkerställer vi att konsumenter alltid får uppdaterad information, säger Sanna Danell, medgrundare och vd på Foodtruster.

I likhet med Tripadvisor, Prisjakt och andra jämförelsesajter granskas alla kundomdömen manuellt för att Foodtruster ska kunna validera att de är äkta och inte vilseledande för konsumenten.

Enligt Sanna Danell har majoriteten av omdömena hittills bara varit positiva och Foodtruster säkerställer att endast konstruktiv feedback publiceras i de fall konsumenten ger ett skriftligt omdöme.

Trovärdiga konsumentomdömen allt viktigare

Dagens konsumenter vill snabbt kunna värdera information inför ett köpbeslut. Är sojafärsen verkligen vegansk? Innehåller produkten allergener? Och vilket rengöringsmedel verkar populärast? Och online är hett. Hela 66 procent av världens konsumenter anser att kundomdömen online tillhör den mest trovärdiga formen av reklam jämfört med exempelvis TV-reklam och annonsering på nätet. Det visar Nielsens studie Global Trust In Advertising, som sammanfattar konsumenternas syn på olika reklamformer.

Leverantören är ansvarig för sin information

Foodtruster finns till i första hand för att hjälpa konsumenter i sitt val av produkter, men är även en kanal för leverantörer som vill påvisa sin produktkvalitet och därmed vinna konkurrensfördelar. Alla leverantörer medverkar med sin produktinformation via Validoo och man är själv ansvarig för att hålla informationen i Validoo uppdaterad.

Med hjälp av olika annonspaket kan leverantören sedan utöka sin synlighet och interaktion med konsumenterna på sajten. Den förtjänade media som genereras via konsumentbetyg kan sedan fritt användas i leverantörens marknadsföring och PR. Direktflödet till konsument innebär samtidigt större krav på produktdatakvalitet hos leverantören som lämnar datan. Sanna Danell fortsätter:

– För oss innebär Validoo besparingar i tid och manuellt arbete, men framför allt trygghet. Vi vet att bilderna och produktinformationen som når konsumenterna är uppdaterad och korrekt. När leverantörerna gör rätt hos Validoo så blir det rätt hos.

Ännu en anledning till att göra rätt från början är att de leverantörer som skickar komplett produktinformation ofta får bättre ranking hos Foodtruster som prioriterar att kategorisera produktinformation som även har tillhörande bilder.

– Produktinformation utan bilder är inte lika relevant för konsumenten och hamnar därför oftast längre ned i ranking. Många leverantörer fyller också i utgångsdatum i Validoo för till exempel säsongsprodukter som bara ska synas under begränsad tid, säger Sanna Danell.

Foodtruster har sedan ett år varit kund hos Validoo som vänder sig både till kunder som tar emot och delar produktinformation.

Se hela kundlistan

Sorterad under: Kundcase