Hur byter jag system för att fylla i artikelinformation?

Byta system

Det går utmärkt att byta från det system du använder idag till ett annat system. Kontakta den verifierade systemleverantör som finns listad på sidan välja system.

Tänk på det här:

  • Artikelinformation som du publicerat från ditt nuvarande system finns redan i Validoo, ingen överföring behövs.
  • Tänk på att se till att du har publicerat allt i ditt nuvarande system så att du inte har öppna utkast som du jobbar med lokalt.
  • Se till att du rensar bort eventuell inaktuell artikelinformation (exempelvis produkter som har utgått) genom att markera att de har utgått, och publicera om dem.

 

Fler frågor om Ny på Validoo

Så beställer du kvalitetssäkring av artikelinformation

Kvalitetssäkring av artikelinformation innebär att en specialist manuellt jämför digital artikelinformation med ett fysiskt varuprov, en prototyp eller ett tryckoriginal. Manuell kontroll är enda sättet att ta reda på om ifyllda uppgifter är korrekta och följer GS1:s standard för artikelinformation.

Så går det till

  1. Du har ett Validoo-konto och avtal för leverantörstjänsten Validoo Supplier.
  2. Du beställer kvalitetssäkring som inloggad i Validoo.
  3. Du skickar in ditt varuprov till adressen som står på följesedeln inom fem arbetsdagar.
  4. Validoo säkerställer att 70 termer i artikelinformationen för det inskickade varuprovet följer kvalitetssäkringsreglerna baserade på GS1-standard för artikelinformation.

Så laddar du upp en produktbild för kvalitetssäkring

  1. Du har ett Validoo-konto och avtal Validoo Supplier
  2. Du har en produktbild fotograferad för marknadsföring eller planogram via egen fotograf eller Validoos fotostudio
  3. Du loggar in i Validoo och beställer kvalitetssäkring genom att ladda upp bilden
  4. Automatisk validering sker vid uppladdning. Du meddelas direkt ifall bilden inte matchar kraven och kan då korrigera och ladda upp en ny bild.
  5. En manuell kvalitetssäkring sker efter automatisk validering och innebär att våra specialister granskar över 30 regler för bildkvalitet, metadata och att bildobjektet överensstämmer med artikelinformationen.
  6. De godkända bilderna laddas upp i Validoo för publicering och delning till dina mottagare.

Till en början är artikelinformation och produktbilder endast tillgänglig för de mottagare som leverantören adresserat i Validoo. Därefter enligt följande logik:

  • Vid tidpunkten då produkten finns tillgänglig för konsument är även artikelinformation och produktbild tillgänglig för alla mottagare som tecknat avtalen Validoo Buyer och Validoo Reciever. Med tidpunkten avses att det ifyllda datumet ”Lanseringstidpunkt” i artikelinformationen har passerat. Om tidpunkten skiljer sig åt för olika mottagare hämtas den tidigaste tidpunkten som leverantören fyllt i;
  • Om ” Lanseringstidpunkt” inte är angiven hämtas tidpunkten i termen ”Tillgänglighetstidpunkt” i artikelinformationen.
  • När bilden ska godkännas för publicering kan kunden välja att ”skriva över” det datum som har hämtats från artikelinformationen, och manuellt ange ett datum som då blir bildens publiceringsdatum. Det är endast möjligt att sätta ett datum som är längre fram i tiden än de datumen som styr logiken från artikelinformationen. (OBS! Ovan logik kan även appliceras för de mottagare som erhållit artikelinformation för aktuell produkt, men bör då endast användas vid exempelvis designbyte).

Validoo har Sveriges största databas för produkter med artikelinformation enligt GS1:s standard. Vi hjälper dig kvalitetssäkra, hantera och dela din digitala artikelinformation och dina bilder hos olika återförsäljare.

Kom igång och dela digital produktinformation och bilder med 70 anslutna mottagare inom dagligvaruhandel, apotek, Systembolaget och Foodservice.

Guide för dig som ska börja med Validoo

Skapa konto

  1. Första steget är att skaffa ett Validoo-konto. Validoo hjälper till att automatiskt validera och dela din artikelinformation. I ditt paket kan du också aktivera funktioner för att lagra och dela produktbilder samt kvalitetssäkra artikelinformation och bilder. Vem som behöver vad kan du se i vår lista för Validoo-anslutna mottagare.
  2. Nästa steg är att välja ett GS1-verifierat system för att fylla i artikelinformationen. Se alla verifierade system.

Fyll i, validera och publicera

  1. Kontakta dina mottagare När du fått tillgång till ditt Validoo-konto och din systemtjänst, kontaktar du dina mottagare och ber dem aktivera en prenumeration på ditt företags GLN.
  2. Fyll i din artikelinformation i det verifierade system du valt. Validoo validerar nu att du fyllt i din information på korrekt sätt enligt GS1:s standard för artikelinformation. Om du behöver göra justeringar i din artikelinformation så visas det i din valideringsrapport.
  3. Publicera din artikelinformation efter godkänd validering. Informationen delas nu till dina mottagare som prenumererar på din information.

Hjälp på vägen

Handledningen för artikelinformation hjälper dig förstå och göra rätt.
open_in_newHandledning

Lärarledd träning och rådgivning för nybörjare och erfarna
arrow_forwardSeminarier
arrow_forwardRådgivning
arrow_forwardKurser

Validoo har Sveriges största databas för produkter med artikelinformation enligt GS1:s standard. Vi hjälper dig ta emot digital artikelinformation och dina bilder från leverantörer.

Är du retailer, grossist, e-tailer eller kanske en annan helt typ av mottagare? Kom igång och ta emot digital produktinformation och bilder från 2 500 anslutna leverantörer inom dagligvaruhandel, apotek, Systembolaget och Foodservice.

Kom igång med Validoo

  • Först kontrollerar du att det finns ett GS1 Företagsprefix (nummerserie) för ditt företag. Du som abonnerar på GS1 Företagsprefix har automatiskt ett lokaliseringsnummer (GLN) för att identifiera dig som köpare i Validoo.
  • Beställ ett GS1 Företagsprefix av GS1 Sweden om du inte redan har det.
  • Använd formuläret för att kontakta oss angående den tjänst du är intresserad av. Vi hjälper dig komma igång och teckna avtal.
  • När du tecknat avtal tar du hjälp av anslutningsguiden för att komma igång.

arrow_forwardValidoo för mottagare

Systemkrav
Logga in

Systemkrav

Validoo stödjer senaste versionerna av Chrome, Firefox och Microsoft Edge.

Uppdatera din webbläsare här:

Logga in

Validoo använder Microsoft Azure för sömlös och säker inloggning till olika IT-system. Det innebär att du enkelt kan logga in i Validoo med ditt vanliga Microsoft Office 365-konto.

Gör så här:

Om ditt företag inte använder Microsoft Office 365, kopplar du ditt mailkonto till Microsoft första gången du ska logga in i Validoo.

Nedan beskriver vi steg-för-steg hur du kopplar ditt användarkonto till Validoo.

Ditt företag använder Office 365
Ditt företag använder inte Office 365
Vad gör jag om registreringen inte fungerar?

Ditt företag använder Office 365

Osäker? Ta reda på om ditt företag använder Office 365 här

1.) Klicka på knappen i mailet du fått från Microsoft. Du kommer till en sida där din mailadress är fördefinierad.


2. ) Ange ditt Microsoft Office 365-lösenord (samma som du använder för login till ditt organisationskonto).


3.) Godkänn att ditt användarkonto hos Microsoft kopplas till Validoo

Du loggas nu in i Validoo och kan börja använda tjänsterna.


Ditt företag använder inte Office 365

Du som använder Gmail etc. behöver koppla ditt användarkonto till Microsoft 

1.) Klicka på knappen i mailet du fått från Microsoft


2. ) Fyll i ditt lösenord (gärna samma som du använder för login till mailkonto).


2.) Fyll i uppgifterna Microsoft frågar efter. I detta steg konfigureras ditt konto med Microsoft.


3.) Fyll i verifieringskod som skickats till din e-post


4.) Verifiera att du är en verklig användare

Fyll i siffer- och bokstavskombinationen


5.) Godkänn att ditt användarkonto kopplas till Microsoft

Du loggas nu in i Validoo och kan börja använda tjänsterna.


Om registreringen inte fungerar

Du har provat att koppla ditt användarkonto till Microsoft enligt stegen ovan, men det fungerar inte

Ifall registreringsprocessen inte fungerar, kan det bero på något av följande:

  • Du har ett gruppkonto (t.ex. support@foretag.se).Prova istället att skapa login med ditt egna mailkonto (t.ex. fornamn.efternamn@foretag.se)
  • Du har ett konto med alias
    Ditt mailkonto har ett internt namn (ex. ph0017@foretag.se) och ett annat namn publikt (ex. namn.efternamn@foretag.se).
  • Ditt mailkonto är inte kopplat till Active Directory eller annan katalogtjänst med användarprofiler.
    Kontakta din IT-administratör för uppsättning eller skapa ett nytt konto (till exempel för Gmail eller Outlook.com).

När du skapat det nya kontot, kontaktar du ditt företags Validoo-administratör eller GS1 kundservice för få inbjudan som kopplat det nya kontot till Validoo.

Skapa Gmail-konto
Skapa Outlook-konto

  • Du saknar mail med aktiveringslänk från Microsoft
    Kontrollera först om meddelandet har lagt sig i Skräppost, inkorgen för Övrigt eller ifall du av misstag kastat det i papperskorgen. Om mailet inte finns där kontaktar du ditt företags Validoo-administratör eller GS1 kundservice för ny inbjudningslänk från Microsoft.

Kontakta GS1 Kundservice

GLN (Global Location Number, GS1-lokaliseringsnummer) används för att på ett entydigt sätt identifiera ett företag eller en organisation. GLN kan även användas för att identifiera leveransplatser, fakturaadresser, arbetsställen, filialer samt funktioner eller roller, som till exempel godsmottagare och auktoriserad beställare.

open_in_newLäs mer

Nyttan med GLN

https://www.youtube.com/watch?v=n9fSQffE_gM

Tjänstebeskrivningen beskriver vilka regelverk och standarder som Validoo DataEntry baseras på, vad som krävs för att bli kund till tjänsten samt hur systemet används.

arrow_forwardVisa tjänstebeskrivning

Tjänstebeskrivningen beskriver vilka regelverk och standarder som Validoo Supplier baseras på, vad som krävs för att bli kund till tjänsten samt hur tjänsten används.

arrow_forwardVisa tjänstebeskrivning

Komma igång med kvalitetssäkring av artikelinformation

  1. Gå in i systemtjänsten du valt för att fylla i och skicka artikelinformation.
  2. Gå in i Validoo och beställ en kvalitetssäkring av artikelinformation.
  3. Om du har valt en varuprovstyp som innebär att du ska skicka in ett fysiskt varuprov, skriv ut en följesedel och skicka varuprovet och följesedeln till vår varumottagning (adressen står på följesedeln).

När kvalitetssäkringen är klar får du bekräftelse via mejl.

Alla system som kommunicerar med Validoo måste använda sig av ett säkert kommunikationsprotokoll.

Protokollet ska ha stöd för kryptering och signering för att säkerställa att ingen information går förlorad och att det i alla transaktioner finns en tydlig spårbarhet. Vi har valt kommunikationsprotokollen AS2 som godkänt protokoll. AS2 är ett http-baserat protokoll.

Alla system som vi har verifierat har AS2-kommunikation till och från Validoo. Om du ska ansluta ditt företag till Validoo med ett AS2-protokoll så behöver du kontakta oss för att få hjälp med anslutningen.

arrow_forwardKundservice