Den 19 april planeras en större uppdatering av GS1 Swedens kvalitetssäkringstjänst i Validoo. Det här innebär både ny användarcentrerad design och en övergång till Validoos plattform.

På den här sidan har vi summerat allt som är bra att känna till inför uppdateringen. Här får du information om:

  • varför tjänsten uppdateras
  • nyttan för dig
  • planerad stängning av befintligt system
  • vad de nya typerna av kvalitetssäkring kommer att kosta
  • hur du får hjälp och support

Större uppdatering

Enklare och snabbare

Systemuppdateringen i april innebär en stor förändring som GS1 Sweden gör för att du enklare och snabbare ska ta dig igenom kvalitetssäkringsprocessen. Det ska vara lätt att göra rätt när du behöver godkänd kvalitet på produktinformation och streckkoder.

Användarcentrerad design

I den nya versionen har tjänsten en användarcentrerad och intuitiv design, flera nya funktioner och mer prisvärd kvalitetssäkring. Momenten är utvecklade för att du som ny eller erfaren användare ska förstå vad du behöver göra i varje steg.

De nya funktionerna och behovet bakom uppdateringen kan du kan läsa mer om i ett tidigare nyhetsinlägg.

arrow_forwardSe nyhet

Övergång till Validoos IT-plattform

Det separata system som tidigare hette Validoo Q-lab avvecklas och kvalitetssäkringstjänsten flyttar in i Validoos moderna IT-plattform.

Som inloggad användare i Validoo kommer förändringen innebära att du lär känna ett nytt gränssnitt. Passa på att få en guidad demo redan nu.

arrow_forwardSe demofilmer

Regler och återkoppling oförändrat

Processer som fungerar bra idag kommer behållas intakta. Kvalitetssäkringsregler vid kontrollerna kommer fortsätta gälla precis som du är van vid. Om du behöver åtgärda något, återkopplar vi till dig precis som tidigare.


Stängningstider vid systemuppdatering

Uppdateringen har förberetts under lång tid för att det ska fungera med så få störningar som möjligt. Vid veckan för övergången påverkas tillgängligheten för kvalitetssäkringstjänsten. Validoos övriga tjänster för bildhantering och datadelning påverkas i viss mån.

Vi har tagit hänsyn till de större ECR Tidsfönster som är planerade under våren. Du och dina branschkollegor kommer hinna få era kvalitetssäkringsresultat och göra eventuella rättningar i tid.

Orderläggning stängt en vecka i april

Uppdateringen kommer pågå under en vecka. Det betyder att orderläggning för kvalitetssäkring stängs under vecka 15. När systemet öppnas loggar du in i Validoo där du hittar tjänsten.

Under tiden systemet är stängt, kommer det inte vara möjligt att lägga ny order eller om-order för kvalitetssäkring.

Det kommer däremot vara möjligt att logga in och granska resultatrapporter från tidigare kvalitetssäkringar. Du kan också lägga order för kvalitetssäkring av bild precis som vanligt samt ta ut rapporter på vanligt sätt fram till lanseringen.

Kvalitetssäkra innan eller efter stängning?

Vår rekommendation är att du som har möjlighet väntar med att kvalitetssäkra tills efter efter att uppdateringen är genomförd. Det går givetvis bra att kvalitetssäkra även innan stängning om du inte vill eller kan vänta.

Stängningstider vecka 15


Hela vecka 15

Ordersystem för kvalitetssäkring artikel- och livsmedelsinformation är stängt hela veckan.

Lägger du nya order innan övergången måste vi ha ditt varuprov hos oss senast den 13 april
för kvalitetssäkring på det nuvarande sättet.

Den 16 april

Samtliga tjänster i Validoo är stängda under en dag.

Du hittar alltid aktuella uppdateringar på vår sida för driftinformation.

Öppning av kvalitetssäkringstjänsten

På morgonen den 19 april öppnar vi den uppdaterade kvalitetssäkringstjänsten. Som inloggad i Validoo kommer du kunna boka kvalitetssäkring på det nya sättet. Vårt system för Validoo Q-lab kommer därmed vara ersatt och inte användas längre.


Vad kommer det att kosta?

I den uppdaterade tjänsten kan du enklare planera och budgetera dina kostnader för kvalitetssäkring.

Tidigare separat kontroll av livsmedel- och artikelinformation kommer nu ingå i samma kontroll. Och det som tidigare kallades för om-order kommer inte längre att debiteras. Vid rättning av artikelinformationen kommer du i de flesta fall få godkänt resultat direkt vid publicering, utan behov av om-order.

Priserna kommer vara indelade i två typer av kvalitetssäkring: datakvalitet och streckkodskvalitet

systemuppdatering pris
Två olika priser för datakvalitet (produktinformation och mått) och streckkodskvalitet

Datakvalitet

Kvalitetssäkring av produktinformation och mått. Du kommer debiteras ett pris per GS1-artikelnummer (GTIN) oavsett status för din kvalitetssäkring. Debitering för det som tidigare kallades ”om-order” utgår.

Produktinformation och mått
Ett pris per GTIN
550:-

Streckkodskvalitet

Kvalitetssäkring av streckkod. Du betalar ett pris per utförd kontroll. Vid ”Åtgärd behövs”, skickar du in en ny streckkod för kontroll.

Streckkod
Ett pris per kvalitetssäkring
200:-
Debitering per utförd kontroll

Systemet blir flexiblare och kan registrera att du jobbar med olika typer av kvalitetssäkring för samma produkt. Det betyder att du kan uppdatera produktinformation och mått i vilken ordning du vill och vid den tid som bäst passar dig.


Hur får jag hjälp?

Kundservice

Det brukar alltid uppstå frågor och funderingar vid en systemuppdatering. Kundservice-teamet har fått träning i de nya funktionerna och kommer vara redo att sätta sig in i ditt ärende, svara på frågor och ge tips och råd.

Träningstillfällen

Efter lansering kommer GS1 Sweden erbjuda ett antal kurstillfällen för dig som vill ha praktisk träning.

Sorterad under: Uppdateringar