Välj system

För att skicka produktinformation via Validoo till dina köpare behöver du ett system där du fyller i dina uppgifter.

Det finns ett antal system som är verifierade enligt aktuell GS1:s standard. De finns listade här nedan. Du kan även läsa hur respektive systemleverantör beskriver sitt system och sitt erbjudande till dig.

Det finns olika typer av system för den digitala informationen. Välj ett system som passar ditt företags behov bäst och att det system du planerar att använda är anpassat eller har stöd för ditt sortiment.

  • Fristående webbaserat system: Om du har få produkter och om din information inte behöver lagras i ditt affärssystem, är ett fristående webbaserat system oftast mest kostnadseffektivt. Det finns ett antal system som är verifierade och uppdaterade enligt aktuell GS1:s standard. Om du har fler än 50 produkter bör du överväga ett integrerat system.
  • Integrerat system: Om du har ett stort sortiment och en information som kan hämtas ur ditt affärssystem rekommenderas ett integrerat system. I många fall finns inte all nödvändig information tillgänglig i andra system. Fördelen med ett integrerat system är att du slipper manuell registrering av information som redan finns i ett system hos dig.

Det finns olika lösningsalternativ i val av integrerat system. Välj mellan:

  • En del av ditt affärssystem − om ditt affärssystem har en inbyggd funktion för att fylla i information enligt GS1:s standard
  • Ett komplement till ditt affärssystem − om ditt affärssystem saknar en inbyggd funktion för att fylla i information enligt GS1:s standard. Till vissa affärssystem finns både interna och externa skräddasydda moduler. Fråga din affärssystemleverantör om tips. Ett alternativ inom integrerade system kan vara så kallade PIM-lösningar / PIM-system (Product Information Management).

Verifieringen handlar i korthet om att ditt system ska:

  • Använda termer enligt GS1:s standard för Artikelinformation
  • Skapa och hantera artikelhierarkier
  • Kunna uppdatera dina artikelhierarkier

Det är möjligt att byta system för registrering av produktinformation om du inte är nöjd med funktionalitet, användargränssnitt, servicegrad eller pris.

Här beskriver de verifierade systemleverantörerna sina system: 

  • Alite International, PIM för Validoo

     Alite PIM för Validoo är ett användarvänligt system som hanterar mer än andra system. Baserat på inRiver PIM säkerställer vi att all data, plus mycket mer, kan användas i era övriga kanaler som webbsidor, tryck mm

    • För DVH och systembolaget
    • Anpassat gränssnitt, underlättar inmatningen
    • Förhandsvisning i PDF
    • All produktinformation på ett ställe
    • Använd samma data på hemsidor eller i andra kanaler
    • Enkla import och export funktioner
    • Kan även skicka till DABAS, Danmark eller andra mottagare
  • ARGUS VCD, Nordman

    Argus VCD är alltid uppdaterat enligt senaste standard. Systemet används idag av många leverantörer till bland annat dagligvaruhandeln, apotek & Systembolaget.

    Argus VCD är ett användarvänligt och logiskt, lättanvänt gränssnitt på både engelska och svenska.

    Programmet validerar artikelinformationen innan den skickas för att minimera risken för fel. Det finns även importfunktioner som Excel samt XML.

    Argus VCD är en ekonomisk lösning, fast månadskostnad och fri support utan årsavgift eller rörliga kostnader.

  • DABAS, Delfi MarknadsPartner

    I Dabas kan du hantera och publicera din artikelinformation på ett enda ställe och nå ut till hela branschen och dina kunder. Med enkla och användarvänliga funktioner hanterar du artiklar, produktbilder, kvalitetssäkrar och skickar varucertifikat. Dabas är en webbaserad molntjänst med möjlighet att integrera mot affärssystem på marknaden. Med 25-års erfarenhet erbjuder Dabas kvalitet, kostnadseffektivitet och transparens.

  • EDI Solutions Artikelinformation

    EDI Solutions nyutvecklade Artikelinformationstjänst har användarvänlighet och prisvärdhet som ledord. Systemet är webbaserat med möjlighet till integration i ert befintliga affärssystem.

    • Stödjer krav från Dagligvaruhandeln, Apotek samt Systembolaget
    • Fast månadsavgift med fritt antal användare
    • Fri utbildnings samt support
    • Stödjer alltid GS1 senaste version
    • Validering av dataImport av befintlig artikelinformation
    • Export av artikelinformation
    • Stödjer svenska och engelska.
  • Exder EPC, Lexmark Expert Systems

    Exder är Molntjänsten för dig som enkelt vill skapa och skicka Artikelinformation (AI) till dina kunder.

    • Direktkontroll mot Validoos regelverk
    • Kostnadsfri support och utbildning via telefon
    • Artikelimport
    • AI-export (t.ex. till PDF)
    • Automatiska systemuppdateringar
    • Språk: Svenska, English, Norsk, Dansk

    Gör mer

    • Integrera ditt affärssystem
    • Exder EDI ta emot order, skicka ordersvar, leveransavisering och fakturor
    • Gemensamt artikelregister för AI och EDI

    Pst! Störst inom dagligvaruhandeln och stöd för Systembolaget.

     

  • Foptec AB

    Inom kort publiceras en beskrivande text om Foptec.

  • Prevas GCM, Prevas AB

    Användarvänlig webbtjänst för registrering, underhåll och sändning av artikelinformation för små och stora företag.

    Prevas GCM ger möjlighet att skicka artikelinformation till alla mottagare som är anslutna till Validoo Item inklusive Systembolaget.

    Svenskt och engelskt användargränssnitt.

    Tilläggstjänster som finns i Prevas GCM är skicka till DABAS, från flera GLN, till Danmark.

    Prevas kan även erbjuda integrationslösningar mot egna system, kundanpassade rapporter samt andra konsulttjänster.

  • Validoo DataEntry

    Nu kan du fylla i, ändra och skicka din artikelinformation direkt i Validoo!

    I Validoo DataEntry får du:

    • Hundratals interaktiva hjälptexter och bilder som gör din inmatning enklare, snabbare och mer rätt från början
    • Möjlighet att skicka artikelinformation till svenska och danska mottagare
    • Ögonblicklig validering av din artikelinformation, utan mellanled
    • Den senaste versionen av GS1:s standard för artikelinformation som täcker in samtliga produkttyper
    • Två språkalternativ: svenska, engelska

    Ladda ned vårt produktblad

    Här kan du se vår demofilm

  • WH Group - Visma Business

    WH Group har sedan tidigt 2000-tal utvecklat en system- och tjänstelösning för vin- och spritleverantörer i Norden, baserad på affärssystemet Visma Business.  
     
    Vår ambition är att ständigt ligga i framkant och erbjuda våra kunder den mest användarvänliga och kostnadseffektiva branschlösningen på marknaden. Därför är det självklart att du som kund, direkt i affärssystemet, kan hantera artikelinformation enligt GS1s standard för alkoholhaltiga drycker och via Validoo kan skicka produktinformation till Systembolaget och andra köpare som följer den standarden.