Support: Välja system

För att skicka artikelinformation via Validoo till dina köpare behöver du välja system för att fylla i dina uppgifter om produkten.

Det finns ett antal system som är verifierade enligt aktuell GS1:s standard. De finns listade här nedan. Du kan även läsa hur respektive systemleverantör beskriver sitt system och sitt erbjudande till dig.

Välja typer av system

Det finns olika typer av system för den digitala informationen. Välj ett system som passar ditt företags behov bäst. Kolla också att det system du väljer är anpassat eller har stöd för ditt sortiment.

Fristående webbaserat system

Om du har få produkter och om din information inte behöver lagras i ditt affärssystem, är ett fristående webbaserat system oftast mest kostnadseffektivt. Det finns ett antal system som är verifierade och uppdaterade enligt aktuell GS1:s standard.

Integrerat system

Om du har ett stort sortiment, med 50 produkter eller fler, bör du överväga ett integrerat system.

Om du har information som kan hämtas ur ditt affärssystem är ett integrerat system också att föredra. Fördelen med integrerade system är just att du slipper manuell registrering av information som redan finns i ett system hos dig. Men var beredd på att all nödvändig information inte alltid finns tillgänglig i andra system.

Olika alternativ i val av integrerat system

En del av ditt affärssystem

Om ditt affärssystem har en inbyggd funktion för att fylla i information enligt GS1:s standard.

Ett komplement till ditt affärssystem

Om ditt affärssystem saknar en inbyggd funktion för att fylla i information enligt GS1:s standard. Till vissa affärssystem finns både interna och externa skräddasydda moduler. Fråga din affärssystemleverantör om tips. Ett alternativ inom integrerade system kan vara så kallade PIM-lösningar/PIM-system (Product Information Management).

Verifieringen handlar i korthet om att ditt system ska

  • Använda termer enligt GS1:s standard för artikelinformation.
  • Skapa och hantera artikelhierarkier.
  • Kunna uppdatera dina artikelhierarkier.

Det är möjligt att byta system för registrering av produktinformation om du inte är nöjd med funktionalitet, användargränssnitt, servicegrad eller pris.

Här ser du de verifierade systemleverantörerna:

Byt till Validoo DataEntry från ett annat system

Det går utmärkt att byta till Validoo DataEntry från det system du använder idag.

Så funkar det:

  • Artikelinformation som du publicerat från ditt nuvarande system finns redan i Validoo Item, ingen överföring behövs.
  • När du tecknar avtal för Validoo DataEntry kan du börja redigera din artikelinformation direkt och lägga upp nya produkter.
  • Tänk på att se till att du har publicerat allt i ditt nuvarande system så att du inte har öppna utkast som du jobbar med lokalt.
  • Se till att du rensar bort eventuell inaktuell artikelinformation (exempelvis produkter som har utgått) genom att markera att de har utgått, och publicera om dem.
  • När du byter till Validoo DataEntry kommer du att bli debiterad en första årsavgift för alla aktiva produkter, se Prislistan. Du tecknar avtal för ditt företag i inloggat läge i MyValidoo.

Alite PIM för Validoo är ett användarvänligt system som hanterar mer än andra system. Baserat på inRiver PIM säkerställer vi att all data, plus mycket mer, kan användas i era övriga kanaler som webbsidor, tryck mm.

  • För DVH och systembolaget.
  • Anpassat gränssnitt, underlättar inmatningen.
  • Förhandsvisning i PDF.
  • All produktinformation på ett ställe.
  • Använd samma data på hemsidor eller i andra kanaler.
  • Enkla import- och exportfunktioner.
  • Kan även skicka till DABAS, Danmark eller andra mottagare.

Argus VCD är alltid uppdaterat enligt senaste standard. Systemet används idag av många leverantörer till bland annat dagligvaruhandeln, apotek och Systembolaget.

Argus VCD är ett användarvänligt och logiskt, lättanvänt gränssnitt på både engelska och svenska.

Programmet validerar artikelinformationen innan den skickas för att minimera risken för fel. Det finns även importfunktioner som Excel samt XML.

Argus VCD är en ekonomisk lösning, fast månadskostnad och fri support utan årsavgift eller rörliga kostnader.

I DABAS kan du hantera och publicera din artikelinformation på ett enda ställe och nå ut till hela branschen och dina kunder. Med enkla och användarvänliga funktioner hanterar du artiklar, produktbilder, kvalitetssäkrar och skickar varucertifikat. DABAS är en webbaserad molntjänst med möjlighet att integrera mot affärssystem på marknaden. Med 25-års erfarenhet erbjuder DABAS kvalitet, kostnadseffektivitet och transparens.

EDI Solutions artikelinformationstjänst har användarvänlighet och prisvärdhet som ledord. Systemet är webbaserat med möjlighet till integration i ert befintliga affärssystem.

  • Stödjer krav från Dagligvaruhandeln, Apotek samt Systembolaget.
  • Fast månadsavgift med fritt antal användare.
  • Fri utbildnings samt support.
  • Stödjer alltid GS1:s senaste version.
  • Validering av dataimport av befintlig artikelinformation.
  • Export av artikelinformation.
  • Stödjer svenska och engelska.

Exder är molntjänsten för dig som enkelt vill skapa och skicka artikelinformation (AI) till dina kunder. Exder är störst inom dagligvaruhandeln och har stöd för Systembolaget.

  • Direktkontroll mot Validoos regelverk.
  • Kostnadsfri support och utbildning via telefon.
  • Artikelimport
  • AI-export (t ex till PDF).
  • Automatiska systemuppdateringar.
  • Stödjer svenska, engelska, norska och danska.

Fler funktioner

  • Integrera ditt affärssystem.
  • Exder EDI ta emot order, skicka ordersvar, leveransavisering och fakturor.
  • Gemensamt artikelregister för AI och EDI.

Inom kort publiceras en beskrivande text om Foptec.

Prevas GCM ger möjlighet att skicka artikelinformation till alla mottagare som är anslutna till Validoo Item inklusive Systembolaget.

Användarvänlig webbtjänst för registrering, underhåll och sändning av artikelinformation för små och stora företag.

  • Svenskt och engelskt användargränssnitt.
  • Tilläggstjänster som finns i Prevas GCM är skicka till DABAS, från flera GLN, till Danmark.
  • Prevas kan även erbjuda integrationslösningar mot egna system, kundanpassade rapporter samt andra konsulttjänster.

Med Validoo DataEntry kan du fylla i, ändra och skicka din artikelinformation direkt i Validoo.

Validoo DataEntry har

  • Hundratals interaktiva hjälptexter och bilder som gör din inmatning enklare, snabbare och mer rätt från början.
  • Möjlighet att skicka artikelinformation till svenska och danska mottagare.
  • Ögonblicklig validering av din artikelinformation utan mellanled.
  • Den senaste versionen av GS1:s standard för artikelinformation som täcker in samtliga produkttyper.
  • Stödjer svenska och engelska.

WH Group har sedan tidigt 2000-tal utvecklat en system- och tjänstelösning för vin- och spritleverantörer i Norden, baserad på affärssystemet Visma Business.

Vår ambition är att ständigt ligga i framkant och erbjuda våra kunder den mest användarvänliga och kostnadseffektiva branschlösningen på marknaden. Därför är det självklart att du som kund, direkt i affärssystemet, kan hantera artikelinformation enligt GS1:s standard för alkoholhaltiga drycker och via Validoo kan skicka produktinformation till Systembolaget och andra köpare som följer den standarden.